Компенсирането на изключена услуга, за която плащаме, не може да става със заместването й с друга такава. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, който участва в подкаста “Попитай журналиста” с Владимир Христовски на ONEpodcast.live
“Потребителят трябва да се обърне към нас в такъв случай. Наред с тази компенсация търговецът трябва да възстанови предоставянето на услугата, съгласно договора, по който потребителят плаща такса”, заяви той.
Маргаритов определи като добра практика предоставянето на допълнителни услуги, но това не освобождава доставчикa от това по най-бързия начин да върне достъпа до услугата, която се е ангажирал да предостави. В случай, че това не е възможно, той трябва да информира потребителя за настъпилите промени. В този случай компенсирането с други възможности е добро решение.
От думите му стана ясно, че ако клиент оспорва дадена сметка, защото му се струва висока, но има няколко договора с даден мобилен оператор, той не може да спре услугите по останалите.
“Ако някой си позволи такова действие, ние може да го санкционираме, тъй като имаме произнасяне, което е влязло в сила. Глобите за нелоялни търговски практики варират от 1000 до 30 000 лв.”, посочи той.



В отговор на въпроси от социалните мрежи, председателят на Комисията научи, че потребители, които поискат да прекратят договора си с мобилен оператор, заплащат тримесечната неустойка в пълния размер на таксите, а не в размера, в който са се договорили. Маргаритов каза още, че към момента при тях не са постъпвали такива сигнали, но са готови да извършат проверка.
По отношение на клаузата за отказ от правото ни да използваме 14-дневен срок за рекламация при мобилните оператори, Маргаритов обясни, че това е възможност, която законодателят е дал в полза на потребителя, но е категоричен, че тя не може да е задължително условие от страна на оператора, за да влезе съответния договор в сила.
От думите на Маргаритов стана ясно още, че обикновено комуналните сметки имат давност и тя е в рамките между 3 и 5 години, като при определени условия тя може да спре. Той посъветва потребителите да изискват справка по стари сметки кои от тях са с изтекла давност.
“Нямаме правното задължение да платим тази сметка. Тогава задължението единствено е морално и зависи от решението на потребителите”, коментира Маргаритов.
Попитан дали вземаната от електрическите дружества такса за възстановяване на захранването след спирането му за неплатена сметка Маргаритов заяви, че това е регламентирано, но в случая е важно размерът й да е съобразен с усилията, които влага доставчикът за възстановяването на електричеството.
Димитър Маргаритов коментира още, че т.нар. “магически кутии” като цяло са измама и хората трябва да бъдат по-внимателни към такива оферти и да са наясно, че ако решат да си поръчат такава кутия, поемат огромен риск от това да бъдат измамени, както и да получат стока, която да е в пъти по-евтина от платената от тях сума.
Той коментира, че в България има реален “черен петък”, но той се различава от американския, по това, че у нас търговците предпочитат да намаляват цените с по-нисък процент, но за по-дълъг период от време.