От днес, 21.03.2023 г., Софийска градска прокуратура (СГП) осъществява ръководството и надзора върху разследване, водено от Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“ (ГДБОП), свързано с картина, за която има данни, че е произведение на американския художник Джаксън Полък.
Досъдебното производство е започнато в условията на неотложност на 18.02.2023 г. от ГДБОП със съставянето на протокола за първо действие по разследването и първоначално е водено под ръководството и надзора на Софийска районна прокуратура (СРП) за вещно укривателство – престъпление по чл. 215 от НК.
След проведено разследване с постановление на прокурор в СРП от 21.03.2023 г. делото е изпратено на СГП и незабавно е било прието по компетентност от прокурор от СГП. Досъдебното производство ще продължи да се води за престъпление по чл. 278а от НК и в хода му ще се установи дали евентуално картината представлява културна ценност, която не е идентифицирана и регистрирана и дали тя е предлагана за отчуждаване или е била отчуждена.
В хода на разследването картина, за която се счита, че може да е произведение на американския художник Джаксън Полък, е била приобщена като веществено доказателство по делото.
Картината се съхранява при подходящи условия и с нужната охрана.
По делото е назначена експертиза за автентичност и идентификация на картината. Според заключението експертното изследване показва, че картината би могла да е автентична, но са необходими допълнителни изследвания.
Наблюдаващият прокурор в СГП незабавно предприе необходимите действия в рамките на своята компетентност за установяване на всички факти и обстоятелства по случая. Дадени са подробни указания, които предстои да бъдат изпълнени. Ще бъде назначена допълнителна експертиза, която да изследва автентичността на картината.
Разследването продължава от ГДБОП под ръководството и надзора на СГП.
Джаксън Полък (Paul Jackson Pollock) е американски художник, водеща фигура на абстрактния експресионизъм. Страда от алкохолизъм през целия си живот. Умира на 44 години при автомобилна катастрофа, след като кара пиян.
Приживе се радва на значим успех и слава. От друга страна, предпочита да се усамотява и има нестабилна психика. През 1945 г. се жени за художничката Лий Краснър, която впоследствие оказва важно влияние върху творчеството му и допринася за посмъртната му слава.
В неговите творби се забелязва влиянието на творци като Диего Ривера и Хосе Клементе Ороско, но той изработва своя уникална техника и стил, които се състоят в капане и пръскане на боята върху платното.
Прави първата си изложба през 1948 г., която има голям финансов успех. През 1949 г. е обявен за най-великия американски художник.
През 2006 година на търг е продадена неговата картина „Номер 5, 1948“ за 140 милиона долара. Тя става най-скъпата картина в света.
През 2000 г. животът на Полък става тема на филм, носещ неговото име, режисиран от Ед Харис.
Полък е роден в Коди, Уайоминг през 1912 година, като последният от петима братя. Родителите му, Стела Мей и Лирой Полък, са израснали в Тингли, Айова. Баща му е роден с фамилното име Макой, но приема името на съседите, които го осиновяват, след като и двамата му родители умират в рамките на една година. Стела и Лирой Полък са презвитерианци от ирландски произход, бащата е наполовина от шотландски произход. Лирой Полък е фермер и по-късно става правителствен земемер.
Джаксън израства в Аризона и Чико, Калифорния. Докато живее в Еко Парк, Калифорния, се записва в училище по приложни изкуства в Лос Анджелис, от което впоследствие е изключен. През ранните си творчески години се доближава до индианската култура, докато придружава баща си при земемерни маршрути.
През 1930 г., следвайки брат си Чарлс Полък, се мести в град Ню Йорк, където и двамата учат при Томас Харт Бентън в манхатънското училище по рисуване Art Students League of New York. Фокусът на Бентън върху провинциална Америка има само краткотрайно влияние върху Полък, но неговата ритмична употреба на боите и независимостта му оставят траен отпечатък върху младия художник.
Между 1938 и 1942 г. Полък работи по т. нар. Федерален проект за изкуство, финансиран от правителството по време на голямата депресия.
В опита си да преодолее алкохолизма между 1938 и 1941 г. Полък следва терапия по юнгианска психология при д-р Джоузеф Хендерсън и по-късно при д-р Виолет Щауб де Ласло между 1941 и 1942 г. Хендресън решава да опита терапия чрез изкуство и кара Полък да рисува по време на сесиите, което води до редица творби с юнгиански идеи. През годините се появяват хипотези, че Полък може би е страдал от биполярно разстройство
През октомври 1945 г. Полък се жени за американската художничка Лий Краснер, а месец по-късно те се местят да живеят в къща-студио в Ист Хамптън на остров Лонг Айлънд в щата Ню Йорк. Пеги Гугенхайм им дава назаем парите за първоначалната вноска за дървената къща с обор, който Полък превръща в студио. Това е мястото, където усъвършенства техниката си, с която по-късно бива постоянно отъждествяван.
Полък започва да използва течна боя през 1936 г. на една от експерименталните работилници, организирани от мексиканеца Давид Алфаро Сикейрос в Манхатън. По-късно използва изливането на боя като една от основните си техники за боядисването на платна.
Пример за създадени по този начин картини са „Мъжко и женско“ и „Композиция с изливане I“. След като се мести в Спрингс, започва да рисува, разстилайки платното на пода на студиото си. Така той развива метод, който сам нарича „капкова техника“ и започва да използва синтетични бои, наричани алкидни енамели, сравнително ново средство по това време. Полък описва използването на бои от домакинството вместо професионални като „естествено израстване поради нужда“.
За нанасяне на боята Полък използва твърди четки, пръчки и дори спринцовки. Неговата техника за изливане и капене на боя е смятана за предшественик на екшън пейнтинга.