“Нещата изглеждат доста несигурни и точно това ме прави спокойна”

Българската интерпретация на прочутия разказ на майката на Муминтрол Туве Янсон приета с големи аплаузи на феста "Дни на куклите" в Малмьо, Швеция

Подобни
Новини

Искра Ангелова
Искра Ангеловаhttp://www.cultureone.bg
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.

Всички обичаме Муминтрол! А Туве Янсон, неговата авторка има и други любими герои – една от тях, филифьонката, която вярва в бедствия с нейната история е чудесна метафора на днешния ни тъжен свят… Препоръчваме да си го препрочетете, когато страхът ви парализира!

А най-хубавото лекарство срещу страха е, че нашето родно изкуство може да ни освободи. То създава, то мечтае, то пътува и често е разпознато като световен хит. Държавен куклен театър-Бургас и Център за изкуства „За Родопите“ представиха България на Международния театрален фестивал „Дни на куклите“ в Малмьо на 30 и 31 октомври 2021 г. със своите спектакли „Филифьонката, която вярваше в бедствия“ и „Кълбо част 3“. Режисьор и сценарист на двата спектакъла е Петър Тодоров.

"Филифьонката, която не вярваше в бедствия", Държавен куклен театър в Бургас
“Филифьонката, която вярваше в бедствия”, Държавен куклен театър в Бургас

„Филифьонката, която вярваше в бедствия“ получи награда „Икар“ за „Най-добър куклен спектакъл“ през 2019 г., а актрисите Десислава Минчева и Неделина Роселинова бяха номинирани за същата награда в категория „Постижения в кукленото изкуство“. Двете актриси получиха културната наградата на Бургас за ролите си. Художник на спектакъла е Ханна Шварц, музиката е на Петя Диманова, хореографията е на Петя Стойкова, а видеодизайнът е на Владислав Илиев.

"Кълбо част 3", Център за изкуства "За Родопите"

Спектакълът „Кълбо част 3“ получи наградата за музика, дело на Милен Апостолов по мотиви на „Болеро“ на Морис Равел, на Международния фестивал за куклен театър за възрастни „Пиеро“ в Стара Загора през 2021 г. Сценографията е на шведските дизайнери Стафан и Енид Бьорклунд, костюмите са на Николина Костова-Богданова, хореографията е на Петя Стойкова, а в главната роля е Десислава Минчева. Участието на „Кълбо част 3“ се осъществи с частичната подкрепа на Национален фонд „Култура“.

Двата спектакъла получиха висока оценка от зрители и професионалисти, а директорката на фестивала Кристина Малм определи „Филифьонката, която вярваше в бедствия“ като „най-доброто представление по разказа на Туве Янсон, което е гледала“.

"Кълбо част 3", Център за изкуства "За Родопите"
“Кълбо част 3”, Център за изкуства “За Родопите”
- РЕКЛАМА -spot_img

Най-новото
Виж