Дали Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) да остане в регионалното министерство или да се върне в транспортното, където беше преди преместването, ще бъде решено на политическо ниво. Темата беше повдигната по време на заседанието на работната група “Транспорт” между четирите политически партии – “Продължаваме промяната” (ПП), БСП, “Има такъв народ” (ИТН) и “Демократична България” (ДБ).
Съпредседателят на ПП Асен Василев каза, че идеята е АПИ, която в момента е под шапката на МРРБ, да мине на подчинение на транспортното министерство.
ДБ подкрепиха предложението, но от ИТН се обявиха против. От БСП изразиха колебание и предложиха решението да бъде взето на политическо ниво.
Аргументите на Асен Василев за местенето на АПИ е, че пътната агенция не е строител и проектант на пътища.
“Нейната основна задача е да ги поддържа, което тя не го прави”, каза той.
От ИТН предупредиха, че едно такова местене ще доведе до разходи на публични средства, демотивиране на администрацията, както и блокиране на европрограмите и съответно големи инфраструктурни проекти, които са в процес на изпълнение.
“Такива мащабни реорганизации водят до загуба на хора, ресурси и време и рисковете са повече от плюсовете”, коментира Гроздан Караджов. Асен Василев обаче не смята така и си представя, че просто се сменя единствено шапката, без да отчита нужните промени в съответните законови и нормативни актове.
Всички политически сили се обединиха и около това, че трябва да се увеличи обхватът на тол системата и да се вдигнат таксите.
Партиите са единодушни и по отношение на това, че трябва да се продължи с ускорени темпове изграждането на магистралите “Хемус” и “Струма”, скоростния път Видин – София, както и магистралата Русе – Велико Търново и тунела под Шипка и Петрохан.
“Демократична България” иска магистралата през Кресненското дефиле да бъде изнесена и да не се минава през Кресна.
“Продължаваме промяната” настоява за строителство на трети тунел в източната част на страната, като мястото предстои да бъде уточнено. Освен това са заложили изграждането на шосейни мостове над Дунав при всеки град, където има в момента фериботна връзка с Румъния, включително и втори мост над Русе.
Проверка на концесионния договор на летище “София” е друга темата, по която има единодушие между политически сили.
Разминаване има обаче за мястото на “Информационно обслужване”, което в момента е под шапката на транспортното министерство. Според Асен Василев държавната фирма трябва да мине към бъдещето министерство на електронното управление.
Политиците обсъдиха и бъдещето на БДЖ. Георги Свиленски от БСП настоя да се закупят нови локомотиви и подвижен състав, а не да се чака да дойдат пари от Плана за възстановяване и устойчивост. Според него само така може да се случи реално оздравяване на това дружество. Василев добави, че иска да разбере до къде вози оператора и да представи актуална карта на маршрутите.